keskiviikko 10. heinäkuuta 2019

Throwback// Israel osa 1- Tel Aviv & Jaffa

Olen viimeisen yhdeksän kuukauden aikana kirjoittanut yli 1000 sivua tekstiä MBA- opintoihin liittyen. Inspiraatio yhtään mihinkään muuhun on ollut nollassa. Nyt kuitenkin hetken henkeä vetäneenä on aika laittaa näppäimistö laulamaan ja jatkaa reissutarinoiden kaanonia. Seuraavaksi menemme kaksi vuotta taaksepäin syksyyn 2017 ja pidennettyyn viikonloppuun Israelissa.

DISCLAIMER: En halua ottaa tässä kirjoituksessa kantaa poliittiseen Israel-Palestiina- tilanteeseen vaan keskityn reissukokemukseemme jättäen tämän pois. Suosittelen ihmisiä kuitenkin tutustumaan tähän ennen paikalle reissaamista, vaikka sen esille tuonti ei ole kovin suositeltavaa.

Miksi Israel? Noh, tarina alkaa (kuten moni muukin reissutarina) halvoista lennoista. Finskillä oli jonkinmoinen synttärikampanja, että Euroopan sisäiset lennot saa 30 000 pisteellä ja tähän kuului kohteena Tel Aviv. Laitoin Facebookkiin postauksen, että olisiko kellään vanhenevia pisteitä ja haluaisi lähteä kanssani seikkailulomalle ja kuinka ollakkaan rakas Thaimaa- aikainen ystäväni Veera huuteli lähes heti, että mennään! Varasimme lennot Finskiltä samantien ja pisteillä lentoja ostettaessa on maksettava ainostaan lentokenttävero, joka oli tässä tapauksessa 34 euroa. Lennot olivat välille to-su, joten saimme viettää lähes neljä päivää kohteessa. Normaalihinta lennoille Finskin kautta on n. 250e. Jätimme hotellin varaamisen viime tinkaan ja varasimme Miami Beach- hotellin sijainnin takia aivan Tel Avivista Frishman Beachin vierestä. Hintaa oli per yö n. 100e eli 3 yötä ja lennot per naama 185e. Lentoaika Tel Aviviin on Helsingistä 4h 40min, mutta kaikki hauskuushan alkoi jo oman boardingimme aikana kun sain yllättäen viestin hotellilta, että varauksemme on peruttu. Aloimme selvittämään asiaa kauhealla kiireellä, sillä boarding oli käynnissä ja saapumisaika Tel Aviviin olisi noin puolen yön aikoihin. Kävi ilmi, että kortti jolla varaus oli tehty oli ilmeisesti vanhentunut (?) ja he tarvitsivat uuden korttinumeron, jotta voisivat pitää varauksemme voimassa. Tiedän, että tämä kaikki kuulostaa suurelta nettihuijaukselta, mutta kiireessä oli tehtävä johtajatason päätöksiä ja toimittaa yhden pankkikortinnumero sähköpostilla, jotta paikalla Tel Avivissa meitä odottaisi hotelli. Sormet ristiin ja vajaa viiden tunnin lennolle.

Pääsimme hotellille nopeasti jo n. yhden aikoihin, mutta hotellin aulassa vastaanottohenkilö nukkui sikeästi. Yritimme varovasti herätellä herraa, mutta sikeään kuorsaukseen ei auttanut mikään. Hän kuitenkin havahtui hetken päästä ja vihaisena herätyksestä alkoi kirjaamaan meitä sisään. Olimme tavanneet kunnon asiakaspalvelun ammattilaisen. Hotelli ei itsessään todellakaan ollut liikuntaesteisille, sillä jouduimme kiipeämään useat kapeat portaat päästäksemme huoneeseen, joka oli päällisen puolin ihan siisti, mutta vieno kosteuden haju tunkeutui nenäämme. Kävi myös ilmi, että lämmin tai haalea vesi ei kuulunut myöskään hotellin mukavuuksiin, joten kylmä vesi sai tehdä ihmeitä seuraavat neljä päivää ihollemme. Nukuimme hyvin kuitenkin yön ja aamulla menimme aamupalalle tien toisella puolella olevaan kahvilaan, josta saimme hyvän aamupalan alle ennen kuin suuntasimme rannalle palvomaan aurinkoa.

Ranta oli luultavasti siistein ranta, jonka olen ikinä nähnyt. Roskiksia oli muutaman kymmenen metrin välein ja rannalla oli pisteitä, josta sai ottaa mukaan tuhkiksen mikäli halusi polttaa. Rannalle ei myöskään saanut viedä lasipulloja ja niiden tuonti johti välittömään rannalta poistamiseen. Turvamiehet/rantavahdit kiertelivät innokkaina rantaa ja  he puuttuivat välittömästi sääntöjen rikkomiseen. Merivesi oli aivan täydellisen lämpöistä ja viihdyimmekin meressä hyvin kunnes, jokin (?) ilmeisesti kala puri meitä molempia jalkaan ja itseltäni lähti kunnon biitti varpaasta pureman seurauksena. Tänä päivänäkin on suuri mysteeri mikä mereneläin oli tämä pureva saalistaja.

Hyvän rantapäivän jälkeen menimme hotellin kylmään suihkuun ja laitoimme hieman parempaa vaatetta päälle ja lähdimme tallustamaan kohti Jaffaa (Yafo), joka on vanha kaupunki tuttu Raamatun ajoista sekä nykyään appelsiineista. Nykyään Tel Aviv on kasvanut osaksi Jaffaa, mutta fiilis oli aivan erilainen kuin modernimmassa Tel Avivissa.

Jaffa
Kävelimme pitkin kapeita Jaffan kujia auringonlaskun aikaan, jolloin koko kokemus oli aivan epätodellisen kaunis. Löysimme sattumalta ravintolan keskeltä kujia nimeltä Ramesses, joka tarjoili lähi-idän makumaailmaa höystettynä moderneilla drinkeillä sekä hieman hipsteri-fiiliksen omaavalla musiikkimaailmalla. Asiakaspalvelu ei ollut ystävällisimmästä päästä, mutta aloimme jo pikkuhiljaa huomaamaan, että tämä taisi olla vaan maan normi tapa toimia.

Ruoan jälkeen otimme taksin kohti Tel Avivin keskustaa, missä meidän oli määrä tavata Thaimaassa tapaamamme Ido. Oli aivan huippua nähdä Ido puolen vuoden tauon jälkeen ja Ido hieman avasikin meillä Israelin kulttuurin saloja sekä antoi vinkkejä Jerusalemin sekä Kuolleen meren vierailuillemme. Tel Aviv on outo ja joskin liberaali sekoitus Eurooppaa sekä Lähi-itää ja olisin mielelläni tutustunut lisää Tel Aviviin, mutta ehdottomasti vierailun arvoinen paikka! Jännittävä yhdistelmä rantalomaa, kulttuuria, urbaania kaupunkielämää ja historiaa! Nyt saimme siitä vain pintapuolisen raapaisun, sillä Jerusalem sekä Kuollut meri kiehtoi liikaa tällä minitripillämme. Näistä jatkan seuraavalla kerralla, joten pysykää kuulolla..